September 10, 2025
Prøver merkevaren din å si for mange ting på en gang? Da er det fort gjort at kundene blir forvirret. Vi har samlet noen tips som kan hjelpe deg å få innholdet ditt inn på et enkelt og kundevennlig spor.
Hva er det egentlig bedriften din er god på? Hva pleier kundene å sette pris på når de kjøper hos deg – og hva skaper aha-opplevelser ute i kundemøter? Finn frem til kjernen i det du leverer. Lag en enkel oppsummering, en “heishistorie” som forteller hva bedriften din løser for kundene. Sørg for at dette budskapet er lett å finne og forstå, første gang kunden besøker nettsiden.
Det er lett å la seg friste til å skrive en avhandling om hvor fantastisk bedriften din er og hvor geniale og innovative produkter du selger. Men kunden har et helt annet fokus. I en hverdag fylt med store og små utfordringer både på jobb og privat – trenger kunden å finne enkle og konkrete løsninger.
Så hva er det du kan tilby? Hvordan hjelper du kundene å spare tid eller penger? Lag en kort liste over de gode grunnene til å handle hos deg, gjerne 3-5 unike salgsargumenter – og få disse tydelig frem.
Ulike merkevarer har ulike måter å kommunisere på. Men her er noen generelle tips som pleier å fungere for de fleste:
Snakk direkte til kunden og si “du” i stedet for “dere”. Ikke tenk at du skal rope ut til en stor folkemengde, men snakk til én person. Hvis jeg leser innholdet ditt, bør jeg få følelsen av at dette er skrevet til meg, og ikke til hvem som helst.
Unngå fyllord, fagbegreper eller omveier i teksten. Sett deg inn i kundens perspektiv, prøv å komme raskt til poenget og si det som det er. Da slipper du å kaste bort tiden og oppmerksomheten til kunden.
Som oftest er det lettere å forstå en tekst hvis den er litt muntlig, enn hvis den er veldig formell. Det betyr ikke at du trenger å være useriøs eller gøyal – men at teksten bør ha en god flyt og bestå av velkjente ord som blir brukt i dagligtale.
Når du har formulert deg forståelig og enkelt, er det på tide å krydre litt for å gjøre budskapet mer interessant. Se særlig på overskriftene og innledningen. Er det noen vendinger du kan gjøre for å gjøre leseren mer nysgjerrig på teksten?
Klarer du over tid å definere et tydelig og konsistent stemmeleie (tone of voice), blir det lettere å posisjonere merkevaren din riktig – enten det er i annonser, nyhetsbrev, på nettsiden eller i sosiale medier. Da blir det lettere for kunden å forstå hvem merkevaren din er og hva du kan tilby.
Vil du ha hjelp til å kommunisere på en måte som kundene dine forstår? Kontakt oss, få en gjennomgang av innholdet ditt og kom i gang med forbedringene!