Frokostmøte: Slik bruker amina charging og Mverdi FYR til å ta bedre markedsbeslutninger

November 28, 2025

20. november samlet Mverdi et utvalg spesielt inviterte markedsførere til frokostmøte på FOMO for å snakke om noe mange kjenner på: Hvordan få kontroll på alle kanalene – og samtidig forklare verdien av markedsarbeidet ovenfor ledergruppen.

På agendaen sto markedsføringsplattformen FYR, som Mverdi er eksklusiv forhandler av i Rogaland. FYR samler data fra betalt annonsering og andre kanaler i ett grensesnitt. I tillegg utfordret rådgiver, Sigurd Grayston deltakerne på om de egentlig rapporterer på en måte ledere forstår.

– Jeg har nesten glemt GA4

Therese Kristoffersen, Digital Marketing Manager i elbilladeselskapet amina charging, viste hvordan FYR er blitt implementert i deres digitale markedsføring.

Therese Kristoffersen, Digital Marketing Manager i amina charging


– FYR samler alt på ett sted. Jeg har nesten glemt GA4-grensesnittet litt. Dashbord, målfunksjoner og AI-forslag gir oss kontroll og oversikt, sa Therese, og viste hvordan både LinkedIn-annonsering, nettsidedata og konverteringer nå ligger i samme plattform.

Etterpå tok hun og Elise Tjemsland, Performance-spesialist i Mverdi, deltakerne gjennom et "data escape room", der de fikk bli med på å løse ekte datagåter:

  • Hva var årsaken til at annonsevisninger droppet kraftig fra en måned til en annen, når spending var lavere og klikk, CTR og CPC forbedret seg?
  • Hva var årsaken til et plutselig hopp i både trafikk og konverteringer en tilfeldig tirsdag?

Løsningen på data-gåtene lå blant annet i en partners nyhetsbrev og en LinkedIn-annonse som hadde fått en mer spesifikk målgruppe siden sist.

– Når vi legger alle sporene sammen kommer vi enkelt frem til en årsak, kun ved å benytte seg av FYR. Plattformen gjør det veldig enkelt å nøste opp i hvorfor ting fungerer eller hvis det ikke gjør det, så optimaliserer man basert på det, forklarte Kristoffersen.

Les mer om hvordan amina charging fikk kontroll med FYR her!

Byråperspektivet: Mindre hopping mellom annonsekontoer

Deretter delte Elise Tjemsland, Performance-spesialist i Mverdi, hvordan FYR brukes på tvers av flere kunder – fra Meta, LinkedIn og Google til Snapchat.

Elise Tjemsland, performance-spesialist i Mverdi


– FYR samler dataene våre på ett sted, så vi kan se sammenhenger og forstå hva som faktisk gir effekt. Det frigjør mye tid og gir oss bedre beslutningsgrunnlag, forklarte Elise.

Hun pekte på et par ting som har endret arbeidshverdagen:

Mindre zapping mellom verktøy
– Før hoppet vi mye mellom forskjellige annonseringsplattformer og ulike analyseverktøy. Nå får vi helhetsbildet i en plattform, og kan dykke ned i detaljene når det trengs.

Dashbord som speiler forretningsmål
– Drag and drop dashboards gjør det veldig enkelt å gjøre endringer, optimalisere, filtrere og tilpasse dashboards til ulike markeder, segmenter eller formål – uten å måtte duplisere eller rote med datasett. Det betyr også at vi kan tilpasse visningen til den som skal bruke den, slik at alle får innsikt på det nivået som gir mest mening for dem.

FYR gir en klar oversikt over budsjettet og estimert forbruk, så du tidlig ser om noe er ute av kurs. Ingen flere «har vi brukt for mye eller for lite?»-øyeblikk.

For Tjemsland handler det ikke om å lage «fine rapporter», men å gjøre data interessant for flere enn analysenerdene.

– Når innsikten presenteres på en enkel måte, blir det lettere å få oversikt og ta gode beslutninger – uten at vi må bruke tid på å tolke tallene først, sa hun.

Les mer om hvordan Elise i Mverdi jobber smartere, ikke hardere ved bruk av FYR

Kristian Nordtømme: – Fremtidens vinnere fordeler arbeidet mellom ekte og kunstig intelligens

Kristian Nordtømme, Chief Commercial Officer i FYR, minnet om hvorfor verktøy som dette i det hele tatt trengs.


Kristian Nordtømme, Chief Commercial Officer i FYR


FYR-teknologien er utviklet i Norge, og plattformen har de siste årene blitt brukt av flere hundre kunder innen både byrå og in-house-miljøer. Poenget er å samle data, gjøre det forståelig – og så bruke AI til å optimalisere.

– Markedsførere sliter ikke med mangel på tall, men i for mye innsikt, spredt utover. Når du samler alt på ett sted, blir det mulig å ta gode beslutninger, sa Nordtømme.

Han la til:

– Fremtidens vinnere er de som fordeler arbeidsoppgavene riktig mellom ekte og kunstig intelligens. Maskinene kan finne mønstrene, men det er menneskene som må sette retning og prioriteringer.

– 8 av 10 ledere svekker sin egen bunnlinje

Mens FYR-delen handlet om verktøyet, handlet innlegget til Sigurd Grayston om mottakerne av rapportene: lederne.

Med utgangspunkt i analyser av norske bedrifter, slo han fast at de fleste ledere ikke har god nok forretningsforståelse til å tolke markedsrapporter på egen hånd.

– Åtte av ti ledere svekker sin egen bunnlinje – ofte uten å vite det. De er flinke i faget sitt og i kundedialog, men svake på å lede forretningen, sa Grayston.


Sigurd Grayston, eier og gründer av Grayston AS


Budskapet hans til markedsførerne i salen var tydelig:

  • Det er ingen vits i å rapportere til noen som ikke forstår verdien av tallene.
  • Markedsføring må kobles direkte til verdiskaping og verdikapring – hva kunden får igjen, hva bedriften får igjen, og hva ansatte og leverandører får igjen.
  • Jobben er ikke bare å produsere rapporter, men å hjelpe ledere å forstå hvordan markedsarbeid påvirker bunnlinjen.

– Hvis dere klarer å oversette tallene til ledernes språk, nemlig verdi, risiko og lønnsomhet, får dere en helt annen posisjon i rommet. Da blir dere ikke leverandører av pynt, men premissleverandører for strategi, oppsummerte han.

Les mer om hvordan en miks av strategiske og operative markedsressurser gir retning og resultater for bedriften. 

Hvorfor Mverdi satser på FYR

Som vertskap for frokostmøtet avrundet Mverdi med å fortelle hvorfor de har inngått partnerskap med FYR.

– Vi jobber med markedsføring, kommunikasjon og PR for kunder som forventer at vi kan dokumentere effekt. Da trenger vi verktøy som gjør data tilgjengelig, ikke bare for oss – men for ledergrupper og styrerom også, sa daglig leder Kristin Madsen.

For Mverdi handler samarbeidet om å gi kundene mer enn kampanjer og innhold.

– Når vi kan koble historiene vi forteller og kommunikasjonen til konkrete tall i FYR, blir det enklere å ta de riktige beslutningene, og ikke minst å få gehør for dem, la leder for PR og kommunikasjon Cecilie Våge til.


Cecilie Våge, leder PR og kommunikasjon og Kristin Madsen, gründer av Mverdi AS

Frokostmøte med etterspill

Frokostmøtet 20. november var lagt opp for en liten gruppe spesielt inviterte deltakere,  nettopp for å kunne diskutere egne behov og utfordringer i plenum, samt få et innblikk i FYR-grensesnittet underveis. 

Resten av jobben fortsetter nå ute hos kundene:

  • Flere skal i gang med å samle kanaler i ett system.
  • Rapporter skal strammes opp, med tydeligere kobling til forretningsmål.
  • Og mange gikk ut døren med en litt annen innsikt:

At kampen om budsjettene ikke vinnes i annonseverktøyene – men i måten du klarer å vise verdien av markedsføringen på.

Takk til alle som deltok på frokostmøtet.
Ta kontakt med oss for å teste plattformen 👇👇